Annorlunda rabarber paj

Insåg att jag fortfarande har rabarber kvar sedan förra året så i kväll blir det rabarber paj ! Jag hittade också en påse med jordgubbar så den åkte också med av bara farten .

Ingredienser 
Degen
150 g smör
3 dl mjöl
3/4 dl socker
1/2 tsk bakpulver 
1/2 tsk salt

Fyllning
Ca 400 gr rabarber
Ca 200 gr jordgubbar
1 msk potatismjöl
1-3 msk socker
1/4 tsk vaniljsocker

Topping
200 gr riven mandelmassa 

Så här gjorde jag 
Smält smöret och blanda i mjöl, socker, bakpulver, salt direkt i kastrullen som du smält smöret i.

Platta ut degen i en pajform
Blanda ihop rabarber, jordgubbar med socker och potatismjöl och häll över i pajformen.

Grädda i 10 min på 200 gr
Undertiden så river du mandelmassan
Efter 10 min så tar du ut formen och lägger på den rivna mandelmassan och ställer tillbaka formen in i ugnen ca 30 min.

Jag var tvungen att täcka pajen med folie efter 20 min så den inte skulle bli bränd .

Serveras med vaniljglass !

Lycka till








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0